مسترکلاس ایران

آموزش در کنار برترین اساتید جهان به زبان فارسی

مسترکلاس ایران

آموزش در کنار برترین اساتید جهان به زبان فارسی

مسترکلاس ایران
بایگانی

همه چیز درباره ی ورود به حوزه ی سینما

شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۳۶ ق.ظ

 

روزهای اول بدست آوردن اطلاعات برایم خیلی سخت بود. تقریبا هیچ جا هیچ چیز درباره ی اینکه از کجا باید شروع کرد، چه کتابی خواند و اینکه کلاس ها کجا هستند یا جشنواره ها کی برگزار می شوند نبود، و اگر هم بود شاید صلاح بود که دیده نشود. آن هایی که مو را از لای ماست بیرون کشیده بودند هم اطلاعات ضد و نقیض می دادند. سایت های رسمی بسیار ضعیف بودند و عملا اخباری در آن ها موجود نبود.
امروز سایت ها و رسانه های مربوط به سینمای ایران را به شما معرفی میکنم. بعدا در مورد تئاتر داخل کشور و سپس سینمای برون مرزی صحبت خواهم کرد.

 

Iranian National School of Cinema
Iranian National School of Cinema

Iranian Youth Cinema Society
Iranian Youth Cinema Society

  • انجمن سینمای جوانان ایران
    انجمن سینمای جوانان ایران در سال 1355 به صورت موسسه غیرانتفاعی تأسیس شد اما فعالیت رسمی خود را در سال 1364 شروع کرد. هدف این تشکل کشف استعداد ها و تربیت نیروی انسانی از طریق دفاتر انجمن در سراسر کشور و همچنین کسب تجربه با تولید فیلم های مستند و تجربی از طریق مرکز سینمای تجربی و سرانجام تولید فیلم بلند سینمایی تحت حمایت بنیاد سینمایی فارابی است.

Documentary & Experimental Film Center
Documentary & Experimental Film Center

Farabi Cinema Foundation
Farabi Cinema Foundation

  • بنیاد سینمایی فارابی
    در اساسنامه بنیاد سینمایی فارابی این مؤسسه چنین معرفی شده است: «بنیاد سینمایی فارابی سازمانی است غیردولتی و غیرانتفاعی که تحت نظارت وزارت ارشاد اسلامی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی، هنری امور سینمایی کشور اداره می‌شود.» 
    فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی موارد زیادی را شامل می شود که مهمترین آن ها عبارت است از: 
    - اخذ معافیت سود بازرگانی از روی بسیاری اقلام و تجهیزات فیلمسازی جهت تقلیل قیمت تمام شده.
    - به رسمیت نشناختن واردکنندگان فیلم‌های خارجی از طریق بنیاد به عنوان اهرمی جهت حمایت از تولیدات داخلی.
    - شرکت دادن آثار سینمایی در جشنواره‌های جهانی، بازارهای فیلم و سینما تک‌ها به عنوان حمایت از فیلمسازان ایرانی و طرح فعال سینمای متحول شده پس از انقلاب، در مجامع جهانی. 
    - برنامه‌ریزی جشنواره فیلم فجر

Iranian Organization of Cinema and Audiovisual Affairs
Iranian Organization of Cinema and Audiovisual Affairs

  • سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری
    وظیفه این سازمان صدور کلیه مجوزهای ساخت و نمایش مرتبط با آثار سینمایی، ویدیویی، آثار عرضه شده در شبکه نمایش خانگی و همچنین مجوز تاسیس موسسات فیلمسازی، موسسات ویدیویی، استودیوها، مراکز خدمات فنی، مراکز خدمات صنفی و نیز نظارت بر فعالیت های این گونه نهادها و تشکل های صنفی است.

Technology Development and Cinema Research Organization
Technology Development and Cinema Research Organization

  • معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سمعی و بصری 
    حوزه فعالیت های این معاونت لیست بلند بالایی دارد که سعی میکنم آنچه برای سینماگران کاربردی تر است را ذکر کنم.
    - حمایت از صنایع سینمایی داخلی و سازندگان تجهیزات فنی اعم از صنایع تولید و نمایش.
    - بررسی مستمر تجهیزات فنی و سالن های نمایش از نقطه نظر کمی و کیفی و ارائه برنامه ها و شیوه ای اجرایی تشویقی بمنظور افزایش ظرفیت های نمایش فیلم در کشور.
    - زمینه سازی برای همکاری بخش خصوصی بمنظور سرمایه گذاری و نیز مشارکت با آنان از طریق ارائه تسهیلات و ارتقاء کیفیت تجهیزات فنی تولید و نمایش فیلم و بروز رسانی سالن های نمایش.
    - بررسی و شناخت مراکز ارائه خدمات پشتیبانی فنی در حوزه تولید و نمایش فیلم و تبیین روش های تشویقی برای اعتلای کیفیت تجهیزات و خدمات پشتیبانی فنی سینما.
    - تولید و انتشار مقالات علمی ، تخصصی سینمایی و سمعی بصری بمنظور افزایش دانش کارشناسی و بروز رسانی اندوخته های علمی و به کارگیری آن در فعالیت حرفه ای صنعت سینما.
  • دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری
    - ارائه خدمات مشاوره و کارشناسی در زمینه فناوری سینمایی و سمعی و بصری در حوزه پشتیبانی فنی سینما شامل:تجهیزات فنی،خدمات فنی و مواد مصرفی و حوزه سخت افزاری نمایش فیلم شامل:سالن های سینما و تجهیزات نمایش فیلم و دیگر تخصص های مربوط به حوزه تولید و نمایش فیلم به موسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی داخل و خارج از سازمان متبوع. 
    - همکاری و هماهنگی با نهادهای ذیربط در تهیه و تامین نیازهای فنی و تخصصی حوزه تولید و نمایش فیلم.
    - ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره ای و همکاری در فرآیند صدور مجوز تاسیس،توسعه و نظارت بر فعالیت سالن های نمایش و مراکز حرفه ای ارائه خدمات پشتیبانی فنی سینمایی و سمعی و بصری. 
    - امکان سنجی و بررسی های فنی به منظور تبیین روش های تشویقی برای طراحی و تولید تجهیزات فنی حوزه تولید و نمایش در داخل کشور توسط صنعتگران و تولید کنندگان داخلی. 
    - برنامه ریزی برای گسترش فعالیت،سرمایه گذاری و مشارکت بخش غیر دولتی از طریق ارائه تسهیلات و تنظیم برنامه ها و شیوه های تشویقی به منظور بازسازی،توسعه و ارتقاء فناوری های تجهیزات فنی تولید فیلم و مراکز خدمات پشتیبانی فنی و فضاها و تجهیزات نمایش فیلم. 

Art & Experience Cinemaَ
Art & Experience Cinemaَ

  • گروه سینماهای «هنر و تجربه»
    گروه سینماهای «هنر و تجربه» تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم‌های با ارزشی در میان فیلم‌های غیرتجاری است که اکران‌شان می تواند جایگاه شایسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه ی سینمایی روشن کند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.
    در این طرح «فیلم هنری» به اثری سینمایی ( در هر قالب زمانی کوتاه و بلند و داستانی و مستند و انیمیشن و… ) گفته می شود که فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت‌ها و کنجکاویی های زیبایی‌ شناسانه ی تماشاگران را برانگیزد و ذوق و سلیقه ی بصری آنان را ارتقا دهد.
    «فیلم تجربی» نیز به فیلمی اطلاق می‌شود که شیوه‌ های تازه‌ای در بیان و روایت سینمایی در آن تجربه شده باشد که سینمای تجاری و عامه‌پسند به سوی آن نمی رود. البته برخی از فیلم‌های متفاوت و برتر سینمای بدنه هم که حاوی جنبه‌های هنری و تجربی هستند و به دلیلی امکان این را دارند که جایی در اکران سینمای بدنه پیدا کنند، می توانند در چارچوب این طرح نیز به نمایش درآیند. 

The Iranian Alliance of Motion Pictures Guildsaneh Cinema
The Iranian Alliance of Motion Pictures Guildsaneh Cinema

  • خانه سینما 
    خانه سینما بزرگترین نهاد صنفی سینماگران ایران است. اینجا شاید کارآمدترین جمعیت سینمایی ایران باشد. جایی که همه حرف یکدیگر را می فهمند. البته شکایات در حوزه ی سینما هم در همین خانه مطرح می شود که آن هم معمولا به خوبی و خوشی تمام می شود!
    اهداف اصلی جامعه اصناف سینمای ایران عبارتند از: 
    - حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران سینما
    - ایجاد امنیت شغلی و تامین اجتماعی
    - ارتقای سطح آموزشی و مهارت حرفه ای دست اندرکاران سینمای ایران

بخش های مختلف این نهاد صنفی را به اختصار توضیح می دهم:
مراجع داوری خانه سینما: 
وظیفه اصلی هیات داوری تسهیل حل و فصل اختلافات و دعاوی میان اعضای تشکل های صنفی خانه سینما و یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی که اختلاف مطروحه مربوط به فعالیت های سینمایی آنان است.
شورای صنفی نمایش:
برای نظارت بر ثبت و حسن اجرای قرارداد های منعقده سینمایی بین تولید کنندگان، توزیع کنندگان و سینماداران و حل اختلاف آنان و با هدف امکان گردآوری اطلاعات و پردازش و ارائه آن به صاحبان فیلم و سینما ، شورای صنفی نمایش با ترکیبی از نمایندگان سینماداران ، تهیه کنندگان و کارگردانان و یک نماینده از طرف اداره کل نظارت و ارزشیابی از سال 1381 در خانه سینما ایجاد شد.
بانک فیلمنامه ایران:
برای صیانت از حقوق مادی و معنوی فیلمنامه نویسان، بانک فیلمنامه ایران از سال 1377 شروع به فعالیت کرده است. اعضای هیات عامل بانک فیلمنامه را نمایندگانی از صنوف فیلمنامه نویسان، کارگردانان و تهیه کنندگان تشکیل می دهند.
این بانک کار ثبت آثار نویسندگان را بر عهده دارد. همچنین وظیفه تعیین سیاست و راهبرد و نیز رسیدگی کارشناسانه در خصوص اختلافات حقوقی و فنی فیلمنامه های ثبت شده در صورت ارجاع مواردی از سوی شورای داوری برعهده بانک است.
امور رفاهی و بیمه هنرمندان:
این بخش پیگیری اموری همچون بیمه تامین اجتماعی، بیمه حادثه و درمان تکمیلی، طرح معمرین، طرح تکریم و ... را بر عهده دارد.
کارت نظام سینمایی:
شماره نظام سینمایی شماره ای است که معرف اعضای تشکل های عضو خانه سینماست. این شماره در کارتی دو زبانه با مشخصات نام و نام خانوادگی، نشان خانه سینما، شماره ملی، عکس عضو و عنوان حرفه با امضای مدیر عامل خانه سینما و دارای اعتبار سه ساله صادر می شود.
رویدادهای فرهنگی هنری برگزار شده توسط خانه سینما
- جشن اصناف: به منظور قدردانی از تلاش و کوشش و حضور موثر صنوف خانه سینما و همچنین سپاس از افراد موثر و پیشکسوت در عرصه سینما، هر سال برگزار می شود.
- جشن سینمای ایران: خانه سینمای ایران با برگزاری جشن سینمای ایران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی هنری غیر دولتی، به بهترین های رشته های مختلف سینمایی که توسط خود اهالی سینما قضاوت می شود تندیس شایستگی اهدا می کند.
- جشن کتاب سال سینمای ایران: برگزاری جشن کتاب سال سینمای ایران از سال 1386 با هدف گرامی داشت کوشش های عرصه فرهنگ مکتوب سینمای ایران از دیگر فعالیت های خانه سینماست که تقریباً هر دوسال یکبار برگزار می شود . 
- تالار سیف اله داد: این بخش فعال خانه ی سینما همواره آماده برگزاری گردهمایی ها و مجامع عمومی اصناف است و در زمان برگزاری جشن سینمای ایران نیز میزبان داوران جشن سینمایی است. تالار سیف اله داد محل برگزاری بسیاری از نشست های مطبوعاتی، تخصصی، کارگاه ها، کنفرانس های مختلف، نمایش های خصوصی صنفی و ... بوده است. 

 

Tehran Art University
Tehran Art University

  • دانشگاه هنر تهران
    دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران یکی از مهمترین مراکز آموزش آکادمیک سینما و تئاتر است که ورود به آن مستلزم شرکت در کنکور هنر است. این دانشکده در تمامی امور مربوط به نمایش از قبیل نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دکور و صحنه آرایی و همچنین سینما و تلویزیون افراد را تربیت می کند.
    این دانشکده دارای دو رشته کارشناسی و چهار رشته کارشناسی ارشد است.

Tehran University
Tehran University

  • دانشگاه تهران 
    پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران دانشکده های مختلفی را در خود جای داده است که یکی از آن ها داتشکده هنرهای نمایشی و موسیقی است. گروه تئاتر فعالیت آموزشی خود را در سال تحصیلی 1345 با پذیرش 27 دانشجو در گرایش‌های مختلف برای دوره لیسانس تئاتر (و سینما و تلویزیون) آغاز کرد. هدف از تاسیس گروه هنرهای نمایشی تربیت هنرمندان تئاتر بوده که به نوعی بتوانند وظایف کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی را آموزش ببینند. چارچوب تعلیماتی هنرهای تئاتری به شیوه‌ای تنظیم شده بود که طی دوره چهارساله در دو نوع آموزش نظری و عملی فعالیت داشته باشد. قسمت نظری، به تربیت نویسندگی درام و منتقد تئاتری می‌پرداخت و قسمت عملی به تربیت هنرپیشه، کارگردان و مدیر تئاتر توجه داشت. فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی این دانشکده توانایی انجام کلیه امور مربوط به نمایش، اعم از نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دکورسازی و صحنه‌آرایی و نمایش عروسکی را متناسب با گرایش خود دارا بوده و می‌توانند جذب مراکز هنری و آموزشی گردند. 
    با توجه به اینکه بنیاد و اساس فعالیت‌های نمایشی از جمله نمایش (تئاتر) و سینما را متون نمایشی (نمایشنامه و فیلمنامه) تشکیل می‌دهند و ضرورت وجود نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه‌ها کاملاً احساس می‌شود لذا دوره کارشناسی‌ ارشد با هدف ارتقای سطح علمی و بینش هنری و توان نویسندگی در زمینه ادبیات نمایشی، رشد خلاقیت‌های ادبی و هنری برای دانشجویان در دسترس است.
    در حال حاضر گروه هنرهای نمایشی دارای پنج رشته در مقطع کارشناسی شامل کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و ادبیات نمایشی و نیز چهار رشته ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی، سینما و کارگردانی در مقطع کارشناسی‌ ارشد و دکتری تخصصی تئاتر می‌باشد.

Soore University
Soore University

  • دانشگاه سوره
    مؤسسه آموزش عالی سوره در سال 1372 شروع به کار نمود. گروه سینما و گروه نمایش دانشکده هنر دانشگاه سوره در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف دانشجو می پذیرد.
    دانشجویان گروه سینما می توانند در گرایش های کارگردانی، تدوین، فیلمنامه نویسی و فیلمبرداری و در مقطع کارشناسی ارشد در دو گرایش ادبیات نمایشی و سینما به تحصیل بپردازند.
    همچنین گروه نمایش گرایش های کارگردانی، بازیگری، ادبیات نمایشی و نمایش عروسکی را برگزار می کند. از امکانات عمده ی این گروه، تجهیزات و دو کارگاه  مجهز نمایش عروسکی و طراحی صحنه به همراه یک اتاق مجهز برای کلاس های ماسک، گریم و یک سالن اجرای تئاتر (دارای اتاق نور و گریم) به نام سالن استاد اکبر رادی با ظرفیت 50 نفر و 4 پلاتوی تمرین تئاتر است که یکی از این 4 پلاتو مجهز به سیستم نوری است و به اجراهای دانشجویان عروسکی اختصاص داده شده است.

Iran Cinema MuseumIran Cinema Museum

  • موزه سینمای ایران
    موزه سینمای ایران با هدف گردآوری، حفظ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در شهریورماه 1373 پا گرفت.
    این موزه که واقع در باغ فردوس است و بخش های دیگری مانند سینما فردوس، سینماتوگراف، کتابفروشی و کافه را در خود جای داده است. بخش های دیدنی این موزه نمایشگاه علی حاتمی و خانه فرهاد مهراد است.

در پایان این نکته را یادآور می شوم که شناخت این سایت ها به شما کمک خواهد کرد که از مهم ترین اخبار و رویدادهای سینمای ایران مطلع شوید. این اخبار اغلب در حوزه ی اداری ست و شما را به سمت آشنایی هر چه بیشتر با نهادهای آموزشی، سازمان های دست اندر کار، شرایط و قوانین، مجوز ها و دیگر فرآیندهای مرتبط با تولید و نمایش سوق می دهد. در مطالب بعدی رسانه های سینمایی و سایت های مرتبط با جشنواره های داخلی را معرفی خواهم کرد.

با سپاس
میلاد صیاد - فیلمساز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی